موبایل: ۰۹۱۲۵۳۶۳۸۶۴

آدرس : تهران – مجیدیه جنوبی – خیابان کرمان شمالی

کانون کارشناسان رسمی دادگستری

سند بازداشتی چیست؟

سند بازداشتی چیست؟

بازداشت ملک یعنی چه؟

بازداشت یا همان توقیف ملک یعنی مقام قضایی به دلایل قانونی، دستور جلوگیری از نقل و انتقال مالی را صادر می نماید.

به این ترتیب با وجود آن که شخص همچنان مالک مال تلقی می شود، اما اختیار نقل و انتقال ملک از او سلب می شود.

مثلا علی مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان بابت مهریه به همسر خود بدهکار است. در صورتی که همسر علی از طریق اداره ی اجرای اسناد رسمی، مهریه خود را مطالبه نموده و ملک قابل توقیفی متعلق به علی را معرفی نماید، آن ملک به نفع همسر علی توقیف می شود و علی نمی تواند آن ملک را معامله نماید.

 

ملک بازداشتی چیست؟

با توجه به توضیحات بند قبل، املاک بازداشتی به املاکی گفته می شود که خرید و فروش آن‌ها به دستور مقامات قضایی ممکن نیست.

به خریداران توصیه می شود قبل اقدام به انعقاد قرارداد، به یک دفتر اسناد رسمی مراجعه و در خواست استعلام نمایند.

سپس در صورت نبود مانع قانونی، به معامله ملک اقدام کنند.

چرا که مشخصات املاک بازداشتی در دفتر مخصوصی در اداره ثبت اسناد موجود است و زمانی که استعلام ثبتی توسط دفتر اسناد رسمی صورت گیرد، بازداشتی بودن ملک مشخص می‌شود. 

 

انواع بازداشت ملک:

دلیل بازداشت ملک اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که مدت زمان بازداشت ملک، بر اساس دلیل بازداشت مشخص خواهد شد. در واقع بازداشت املاک با توجه به دلیل اجرای حکم، به دو نوع موقت و دائم تقسیم می شود:

بازداشت موقت ملک:

گاهی املاک به دستور مقامات قضایی تا صدور حکم نهایی به صورت موقت بازداشت می ‌­شوند؛

برای مثال املاکی که بابت ضمانت و کفالت از سوی مالک به مرجع قضایی معرفی می‌شود تا دادگاه به طور موقت شخصی را آزاد کند یا توقیف کردن ملک به عنوان تامین خواسته.

 در این نوع از بازداشت، املاک به صورت موقت در اختیار مراجع قضایی قرار گرفته و پس از تشکیل جلسات دادگاه و صدور حکم، در صورت رفع موارد قضایی ملک مورد نظر آزاد خواهد شد.

از جمله مواردی که املاک به صورت موقت بازداشت می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وثیقه قرار دادن ملک برای آزادی فرد محکوم برای مدتی زمان مشخص
  • توقیف ملک به منظور اطمینان از پرداخت بدهی توسط مالک (تامین خواسته)
  • وثیقه قرار دادن ملک برای ضمانت افراد

 

بازداشت دائم ملک:

در موارد بازداشت دائمی، ملک به طور کامل از اختیار و مالکیت مالک خارج شده و به نفع دولت مصادره می شود و بعد از طی مراحل قانونی، جزو اموال دولتی محسوب می گردد.

این نوع املاک به سبب تخلف صورت گرفته در ملک یا نحوه به دست آوردن آن توسط دولت توقیف می شوند.

این املاک حتی پس از تشکیل دادگاه و صدور حکم، به نفع دولت به فروش رسیده و تمامی مزایای حاصله عاید دولت می گردد. مانند ملکی که محل تولید مشروبات الکلی بوده یا ملکی که از طریق پولشویی خریداری شده است.

نکته ی مهم این است که تا پیش از تعیین تکلیف این املاک، هر نوع معامله اعم از خرید و فروش نسبت به آنها، باطل و غیر قانونی است.

بازداشت دائم ملک: | بازداشت ملک یعنی چه | سند بازداشتی چیست | ملک بازداشتی چیست

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.

برچسب‌ها
Dispute resolution between the employer and the contractor by an official judicial expert آزمون کانون کارشناسان آزمون کانون کارشناسان 1400 آزمون کانون کارشناسان بهمن 1400 ارزیابی املاک ارزیابی املاک، کارخانجات، زمین، فروشگاه، برج، ویلا ارزیابی اموال منقول ارزیابی اموال منقول و لوازم خانگی و اداری توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی سرقفلی ارزیابی لوازم خانگی و اداری ارزیابی لوازم خانگی و اداری و اموال منقول توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی ملک ارزیابی ملک تجاری ارزیابی ملک تهران ارزیابی ملک توسط کارشناس ارزیابی ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری در تهران ارزیابی ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری در منطقه یک تهران ارزیابی کارخانجات امیرامیدی امیر امیدی بتن تامین دلیل توسط کارشناس رسمی دادگستری تجاری تمکن مالی تمکن مالی مهاجرت تمکن مالی مهاجرت به کانادا درخواست کارشناسی ملک راضیه ارمغانی سرقفلی صنعتی فرم درخواست ارزیابی ملک قرارداد قرارداد پیمانکاری مشاوره حقوقی مهندسی عمران نمونه گزارش ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری پیمانکار پیمانکاری کارشناس رسمی دادگستری کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی ملک کارگاه کمیسیون ماده 5 گزارش ارزیابی اموال منقول گزارش ارزیابی لوازم خانگی و اداری
Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید