آشنایی با ابزار پایدارسازی گودبرداری (قسمت دوم)
دستگاه حفاری دریل واگن
دریل واگن نوعی از دستگاه های حفاری ضربه ای است که مجموعه پاورهد از طریق واگن به دکل نصب شده و بر روی دکل بالا و پایین می شود. مجموعه دکل و پاور هد بر روی دو نوع زیربندی که شامل چرخ شنی و چرخ لاستیکی است مونتاژ می شود. برای تسریع در اجرای پروژه های حفاری و انجام چال زنی انبوه، از این مدل دستگاه استفاده می شود. دستگاه حفاری دریل واگن برای عملیات حفر گمانه در معادن، راه سازی، تونلینگ، ژئوترمال، سدسازی و … کاربرد دارد. با توجه به عدم نیاز به تثبیت دستگاه روی زمین به دلیل وزن نسبتاً زیاد دریل واگن ها، صرفه جویی قابل توجه ای در زمان اجرای حفاری بدست می آید. این دستگاه ها در ۲ مدل هیدرولیک دیزلی و هیدرولیک برقی طراحی و تولید می شود. جابجایی دریل واگن ها به صورت خودکششی با موتور های هیدرولیکی که روی چرخ ها نصب شده است، انجام شده و فقط هنگام چال زنی احتیاج به کمپرسور هوا دارند.
دستگاه حفاری دریل واگن شامل ۶ بخش مختلف است
۱) زیربندی، در دو نوع چرخ شنی و چرخ لاستیکی
۲) دکل، با ابعاد متفاوت
۳) کنترل پنل
۴) سیستم روتیشن یا دوران
۵) پاوریونیت
۶) سیستم پیشروی با سیستم جک و قرقره مرکب و یا سیستم موتور و گیربکس
دستگاه دریل واگن دارای سه درجه آزادی است که ابعاد و شکل دستگاه با توجه به درخواست متقاضی متفاوت است و شامل سه نوع می باشد.
مینی دریل واگن
دریل واگن بزرگ
دریل واگن خاص بر اساس سفارش و درخواست مشتری
کنترل دستگاه دریل واگن به صورت هیدرولیک و پنوماتیک (بادی) می باشد که از طریق کنترل پنل اعمال می شود. با توجه به بدنه فلزی دریل واگن ها و نوع رنگ صنعتی استفاده شده برای آن، مقاومت دستگاه درمقابل خوردگی افزایش می یابد. تمامی دریل واگن ها توسط کارشناسان مجموعه آرمیکو با توجه به درخواست مشتریان طراحی و ساخته می شود.