موبایل: ۰۹۱۲۵۳۶۳۸۶۴

آدرس : تهران – مجیدیه جنوبی – خیابان کرمان شمالی

کانون کارشناسان رسمی دادگستری

نقشه برداری توسط کارشناس رسمی دادگستری

نقشه برداری توسط کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری رشته نقشه برداری

کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری ازنظر صلاحیت در گروه تخصصی راه و ساختمان قرارگرفته که به جهت وسعت و گسترگی فعالیت‌های مرتبط با این تخصص حائز اهمیت بسیاری است.

از طرفی اهمیت تخصص در این صلاحیت یکی از نیازهای اساسی رشته دیگر فنی و مهندسی جهت هرگونه طراحی و یا اظهارنظر کارشناسی است.

لذا در بسیاری موارد موردنیاز متقاضیان و خصوصاً متخصصان رشته‌های مهندسی است. کارشناس، پس از اخذ پروانه فعالیت حرفه‌ای به‌عنوان کارشناس رسمی در عناوین حوزه فعالیت بایستی صلاحیت‌های مربوطه را اخذ نماید.

رشته نقشه‌برداری ازجمله تخصص‌هایی است که در اکثر علوم و فنون دیگر موارد متعددی استفاده و کاربرد دارد، طی دهه‌های گذشته رشد جمعیت شهرنشینی. افزایش تعداد شهرها و همچنین افزایش قیمت زمین و ملک در اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق شهرهای کشور، با توجه به مشکلات ثبتی و عدم وجود مشخصات ثبتی دقیق در اراضی و املاک معامله‌شده.

نقشه برداری توسط کارشناس رسمی دادگستری
نقشه برداری توسط کارشناس رسمی دادگستری

از قبل، یکی از پرمخاطب‌ترین رشته‌هایی که پرونده‌های عدیده‌ای در محاکم قضایی را شامل می‌شود حوزه ملک و اراضی است.

مستندسازی و شفافیت بخشی به اختلافات حوزه اراضی و املاک تنها توسط مستندسازی اسناد و برداشت‌های میدانی و تطبیق وضع موجود با اسناد ابرازی امکان‌پذیر است که این مهم در صلاحیت کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری است.

با توجه به اینکه تعداد کثیری از اراضی و املاک قدیمی مشخصات قیدشده در اسناد به‌صورت حدی و حدودی است در هنگام تخریب و نوسازی، تجدید بنا و یا اخذ پروانه ساختمانی و یا گواهی پایان کار، بر اساس فرمت‌های جدید مورداستفاده برای مستندسازی در طرح‌های تفصیلی شهرها، نیازمند نقشه برداری دقیق وضع موجود ملک و تهیه گزارش نقشه برداری توسط کارشناس این رشته هستند.

از طرفی همان‌گونه که پیش‌تر گفته‌شده افزایش قیمت ملک و اراضی ازیک‌طرف و از طرف دیگر قوانین، ضوابط و آیین‌نامه‌های سازمان امور اراضی و سازمان منابع طبیعی و جنگلداری موجب شده است. به‌منظور مستندسازی و مشخص کردن سوابق مربوط به گشت و زرع در اراضی که به‌عنوان منابع ملی اعلام‌شده‌اند و یا تعیین سابقه باغ و فعالیت کشاورزی با اخذ عکس‌های هوایی سنوات گذشته که در بایگانی سازمان نقشه‌برداری کشوری و سازمان جغرافیایی وجود دارد، امکان اعلام نظر صریح و شفاف برای کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری فراهم آید.

لذا تفسیر عکس هوایی و ماهواره‌ایی ازجمله موارد صلاحیتی است که با تعداد مخاطب زیاد در سراسر کشور حوزه کار اجرایی کارشناسان رشته نقشه‌برداری است.

عناوین و شرح صلاحیت کارشناس نقشه برداری ذیلاً آورده شده است، گزینش‌های تخصصی از بین کارشناسان این رشته، همکارانی را با شرایط و سوابق بسیار درخشان و عالی به‌عنوان همکار جذب نموده است و در کلیه پروژه‌ها و مواردی که نیاز به اظهارنظر کارشناسی در حوزه‌های تخصصی این رشته باشد، آماده ارائه خدمات به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی متقاضی است.

  • پیاده کردن محدوده املاک بر روی نقشه هوایی و شناسایی و مشخص کردن املاک بر روی عکس‌های هوایی
  • تطبیق وضعیت
  • تعیین و تشریح وضعیت
  • تهیه نقشه رقوم دار (توپوگرافی) به مقیاس ۲۰۰/۱
  • تهیه نقشه‌های مسطحاتی و مساحتی املاک و تعیین ابعاد و مختصات آن و تطبیق با حدود ملک
  • نقشه‌برداری اراضی و تهیه پروفیل و غیره
  • نقشه‌برداری و تهیه نقشه موقعیت قنوات و مسیر انهار و کانال‌ها و رودخانه‌ها
  • تفسیر عکس هوایی و ماهواره‌ای

خدمات کارشناس نقشه برداری

  1. نقشه برداری وضع موجود
  2. تهیه نقشه UTM جهت ارائه به ادارات
  3. تهیه نقشه رقوم دار(توپوگرافی) با هر مقیاسی
  4. تهیه نقشه هاس مسطحاتی
  5. تعیین مساحی املاک و ابعاد آن
  6. تطبیق پلاک ثبتی با حدود ملک
  7. جانمائی و پیاده کردن محدوده املاک بر روی تصاویر هوائی و ماهواره ای
  8. تفسیر عکس های هوایی و ماهواره ای
  9. تفکیک و افراز املاک مشاع

کاربرد نقشه برداری

با پیشرفت خیره کننده علوم در دنیای امروز و گره خوردن تکنولوژی های مختلف با یکدیگر، دامنه خدمات رشته نقشه برداری نیز از نقشه برداری مغز انسان تا نقشه برداری از کیهان گسترده شده است. بر هیچ کس پوشیده نیست که نقشه برداری، جزء لاینفک علوم می باشد.

بیشترین کاربرد نقشه برداری در پروژه های عمرانی می باشد. همانطور که مستحضرید، برای تعریف و شروع یک پروژه عمرانی نظیر ساخت جاده، سد، ایستگاه های انتقال آب و …، ابتدای امر پس از طرح مسئله (فاز صفر) باید طرحهای احتمالی و انتزاعی بر روی کاغذ ترسیم شود.

ترسیم طرح های احتمالی توسط کارشناس رسمی نقشه برداری:

معمولاً در این مرحله بر روی تصاویر هوایی یا ماهواره ای (مانند گوگل ارث) طرح کلی و شماتیک و مسیرهای دسترسی و مبدا و مقصد ترسیم و مشورت های لازم انجام و در نتیجه تصمیم نهائی در خصوص کلیت طرح و حدود کلی محل اجرای پروژه اخذ می شود. در این مرحله با توجه به هویت پروژه، نقشه برداری از محدوده مورد نظر با عرضی بیشتر حد مورد نیاز توسط تیم های نقشه برداری انجام خواهد شد.

پس از انجام عملیات نقشه برداری اولیه، نقشه های توپوگرافی بهمراه جزئیات و عوارض در اختیار تیم طراحی قرار م گیرد تا بهترین مسیر دسترسی به مقصد با کمترین هزینه را برآورد نمایند. پس از این مرحله، باز هم حضور تیم نقشه برداری احساس می شود. پس از نهائی شده طرح و شروع عملیات اجرایی، کارشناس رسمی نقشه برداری بایستی حضوری مداوم و مستمر جهت پیشبرد پروژه داشته باشد. صحبت از وظایف نقشه بردار در این مقاله نمی گنجد، پیشنهاد می شود برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به کتب نقشه برداری مراجعه گردد.

کارشناس نقشه برداری در چه زمینه هایی میتواند فعالیت داشته باشد؟

رشته نقشه برداری در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
پروژه های عمرانی نظیر ساخت پل، جاده، سد، نیروگاه و …
بنادر و کشتیرانی
شرکت نفت (شناسائی و حفاری)
فرودگا ها
استفاده های نظامی
احداث ساختمان و …

هزینه انجام خدمات نقشه برداری

دامنه خدمات نقشه برداری بسیار گسترده می باشد. از برداشت توپوگرافی ساده گرفته تا نقشه برداری مغز!

خدمت نقشه برداری را در حالت کلی می توان به دو دسته تقسیم نمود:

  • نقشه برداری زمینی
  • نقشه برداری هوایی

نقشه برداری زمینی شامل عملیاتی نظیر نقشه برداری توپوگرافی (تهیه نقشه ارتفاعی از وضعیت زمین)، نقشه برداری راه، نقشه برداری ساختمان، نقشه برداری زیرزمینی مثل تونلهای و کانالهای زیرزمینی انتقال آب، نقهشه برداری مترو ها و … می باشد. شاخه های خدمت در نقشه برداری زمینی بسیار گسترده می باشد. حسب نیاز متقاضی محترم می توان هر نوع نقشه ای را آماده نمود.

نقشه برداری هوایی شامل تهیه نقشه های مسطحاتی و ارتفاعی از طریق عکس برداری هوایی (فتوگرامتری)، تصاویر هوایی، پهپاد و … می باشد.

اینکه چه روشی برای تهیه نقشه مورد استفاده قرار گیر به دو عامل بسیار مهم زمان و هزینه بستگی دارد. مثلاً برای تهیه نقشه ۱۰۰ هزار هکتار اراضی تپه ماهور و کوهستانی، نقشه برداری زمینی بوسیله توتال استیشن ها منطقی بنظر نمی رسد، در این شرایط باید دست به دامن شیوه های جدید و مدرن نقشه برداری همانند پهپاد، تصاویر ماهواره ای و … شد.

در مجموع با توجه به هزینه ای که کارفرما می تواند متقبل شود و البته زمان مورد نیاز می توان از هر شیوه ای برای خدمات استفاده نمود. هزینه عملیات نقشه برداری با توجه به گسترده بودن خدمات، نوع نقشه، مقیاس، منطقه مورد نظر و سایر عوامل با نظر کارشناس رسمی دادگستری اعلام می گردد. می توانید با کارشناسان رسمی ما در مجموعه مفروز در تماس باشید تا شما را در این زمینه راهنمائی کنند. مثلاً همیشه استفاده از روشهای جدید، بهترین روش برای عملیات نقشه برداری نمی باشد. در برخی موارد، شیوه های سنتی دقت بهتر و هزینه کمتری را برای شما به ارمغان می آورند.

وظایف کارشناس نقشه برداری

در سالهای اخیر رشته های کارشناس رسمی امور ثبتی و نقشه برداری با هم ادغام شده اند (مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه). به دلیل ماهیت نزدیک این دو رشته به هم.

که به نوعی مکمل همدیگر می باشند. اما فارغ از این موضوع، کارشناس رسمی دادگستری رشته نقشه برداری شرح وظایفی نظیر انجام امور نقشه برداری و تهیه نقشه را بر عهده دارد. از اهم آنها می توان به موضوعات زیر اشاره نمود.

  • تهیه نقشه های توپوگرافی و مسطحاتی با مقیاس های مختلف
  • تهیه نقشه های وضع موجود عرصه و اعیان (یو تی ام UTM)
  • انجام امور مربوط به ترازیابی و انتقال ارتفاع به بنچمارکها
  • تعیین موقعیت نقاط توسط گیرنده های جی پی اس مولتی فرکانس به روش استاتیک
  • انجام امور نقشه برداری هوائی بوسیله پهپادها
  • تفسیر عکس های هوائی جهت شناسائی عوارض و وقوع و در صورت امکان و لزوم، مساحت آنها و …
پیاده کردن محدوده املاک | تطبیق وضعیت | تفسیر عکس هوایی و ماهواره‌ای | کارشناس رسمی دادگستری رشته نقشه برداری | نقشه برداری | نقشه برداری توسط کارشناس رسمی دادگستری | نقشه‌برداری اراضی و تهیه پروفیل | نقشه‌برداری اراضی و تهیه پروفیل و غیره نقشه‌برداری و تهیه نقشه موقعیت قنوات و مسیر انهار و کانال‌ها و رودخانه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.

برچسب‌ها
Dispute resolution between the employer and the contractor by an official judicial expert آزمون کانون کارشناسان آزمون کانون کارشناسان 1400 آزمون کانون کارشناسان بهمن 1400 ارزیابی املاک ارزیابی املاک، کارخانجات، زمین، فروشگاه، برج، ویلا ارزیابی اموال منقول ارزیابی اموال منقول و لوازم خانگی و اداری توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی سرقفلی ارزیابی لوازم خانگی و اداری ارزیابی لوازم خانگی و اداری و اموال منقول توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی ملک ارزیابی ملک تجاری ارزیابی ملک تهران ارزیابی ملک توسط کارشناس ارزیابی ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری در تهران ارزیابی ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری در منطقه یک تهران ارزیابی کارخانجات امیرامیدی امیر امیدی بتن تامین دلیل توسط کارشناس رسمی دادگستری تجاری تمکن مالی تمکن مالی مهاجرت تمکن مالی مهاجرت به کانادا درخواست کارشناسی ملک راضیه ارمغانی سرقفلی صنعتی فرم درخواست ارزیابی ملک قرارداد قرارداد پیمانکاری مشاوره حقوقی مهندسی عمران نمونه گزارش ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری پیمانکار پیمانکاری کارشناس رسمی دادگستری کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی ملک کارگاه کمیسیون ماده 5 گزارش ارزیابی اموال منقول گزارش ارزیابی لوازم خانگی و اداری
Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید