موبایل: ۰۹۱۲۵۳۶۳۸۶۴

آدرس : تهران – مجیدیه جنوبی – خیابان کرمان شمالی

کانون کارشناسان رسمی دادگستری

طراحی گود برداری به روش انکراژ

طراحی گود برداری به روش انکراژ

طراحی گودبرداری به روش انکراژ نیاز به طراحان حرفه ای و مجرب دارد که با سنجش شرایط خاص پروژه، بهترین طرح را ارائه کنند. تیم ما برای ارائه خدمت طراحی گودبرداری به روش انکراژ در خدمت شماست. شما می توانید به صورت مستقیم با طراحان در ارتباط باشید. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحان با ما تماس حاصل فرمایید.

طراحی گود برداری به روش انکراژ

 ضرورت طراحی گود برداری به روش انکراژ

طراحی گود برداری به روش انکراژ یکی از روش های پرکاربرد در پایدارسازی گودهای عمیق و شیب ها است. اساس طراحی گود برداری به روش انکراژ یا میل مهار، افزایش تنش های مقاوم گوه گسیختگی خاک است. در روش انکراژ همانند نیلینگ، از یک المان فولادی جهت افزایش مقاومت برشی سطح گسیختگی خاک استفاده می شود. علاوه بر آن، نیروی پیش تنیدگی ایجاد شده در کابل، باعث افزایش نیروی اصطکاک موجود در سطح گسیختگی می شود. افزایش نیروی اصطکاک باعث افزایش ضریب اطمینان پایداری گوه گسیختگی می شود. در مقایسه با روش نیلینگ، اجرای صحیح انکراژ به مهارت نیروی انسانی و کیفیت تجهیزات وابستگی بیشتری دارد و به همین دلیل گران تر است. استفاده از انکراژ در شرایطی که جابه جایی ها و تغییرمکان های جداره گود در وضعیت نامناسبی قرار داشته باشد، توصیه می شود.

طراحی انکراژ

جزئیات طراحی گود برداری به روش انکراژ

در طراحی گود برداری به روش انکراژ ، انکر یا مهار، المان سازه ای پیش تنیده ای است که برای نصب در خاک یا سنگ جداره طراحی می شود. این مهارها نیروی کششی ایجاد شده در خود را به زمین منتقل می کنند. درون حفره ی انکر با ملات گروت به روش تزریق، پر می شود. با توجه به عملکرد سیستم انکراژ به آن دوخت به پشت نیز گفته می شود.

اجزای طراحی گودبرداری به روش انکراژ شامل سه بخش کلی است، انکر، طول آزاد و طول محصور. قطعات سیستم انکراژ عبارت است از: سر مهار، صفحه باربری و لوله ای که نیروی پیش تنیدگی میله یا کابل را به سطح خاک یا سازه نگهبان انتقال دهد.

پایدارسازی با استفاده از انکراژ

اهمیت سازه های مجاور و تاسیسات شهری در طراحی انکراژ

طول آزاد انکر به صورت آزاد در محدوده ی الاستیک تغییرشکل می دهد و نیروهای مقاوم را از طول محصور انکر به سازه مورد نظر منتقل می کند. برای جلوگیری از محصورشدگی بخش آزاد در برابر تزریق گروت، از یک لوله پلاستیکی استفاده می شود. به این ترتیب بخش آزاد به راحتی تغییرشکل می دهد و تحت نیروی پیش تنیدگی قرار می گیرد. بخش آزاد بعد از رها کردن نیرو نیز به راحتی تغییرشکل می دهد.

طول محصور سیستم انکراژ تحت گروت ریزی قرار می گیرد. طول محصور می تواند نیروی کششی را به زمین منتقل کند. این بخش باید پشت خط گسیختگی گوه لغزش احتمالی قرار گیرد. با نیروی کششی موجود در تاندون ها، گوه گسیختگی ناپایدار، به بخش پایدار پشتی دوخته می شود.

استفاده از میل مهار

الزامات طراحی گود برداری به روش انکراژ

مطابق با الزامات سازمان نظام مهندسی استان تهران، طراحی گود برداری به روش انکراژ باید بر اساس مبانی تعادل حدی (ضرایب اطمینان متغیر بر اساس نوع سربار) باشد. این ضریب در محدوده خیابان ها و حیاط و به طور کلی همجواری بدون سازه، حداقل ۱.۳۵ و در مجاورت سازه ها، نزدیک به ۱.۵ است. طراحی گودبرداری به روش انکراژ باید بر اساس مبانی تغییرشکل ها و محدودیت های آن باشد. مقادیر مجاز این تغییرشکل ها، در محدوده همجواری های بدون سازه، حداکثر ۵ سانتی متر و در محدوده سازه ها، کمتر از ۲.۵ سانتی متر است. لازم به ذکر است که این مقادیر صرفا جهت یک تخمین اولیه از تغییرشکل های محتمل قابل قبول ارائه شده است و بدیهی است تعیین مقادیر مجاز تغییر شکل ها با توجه به عمق گود و نوع همجواری ها و سازه های مجاور و غیره، باید با نظر طراح و محاسب تعیین گردد.

طول گیردار انکر در پشت گوه گسیختگی باید طراحی شود. حداکثر ابعاد شبکه های انکر ۳.۵ در ۳.۵ به ازای هر ۱۲ مترمربع یا یک گمانه انکر است. در طراحی گود برداری به روش انکراژ ، ارائه گراف تغییرشکل با مدل سازی ها در پروژه های عمیق، توسط سازمان نظام مهندسی استان تهران توصیه می گردد.

تزریق گروت در اجرای انکراژ

جزئیات طراحی گود برداری به روش انکراژ

بررسی سازه های مجاور از نظر وضعیت شرایط مقاومتی الزامی است. طراحی گود برداری به روش انکراژ نیز باید متناسب با شرایط سازه ای و مقاومتی سازه های مجاور انجام شود (در صورت وجود سازه در مجاورت گود). برای استفاده از المان های تسلیح خاک، طراح باید بر اساس نوع خاک، عمق گود، سربار جداره و غیره تضمیم گیری کند. طبق الزامات نظام مهندسی استان تهران، استفاده از شمع در مجاورت ساختمان های قدیمی به ویژه ساختمان های بدون اجزای سازه ای، برای کاهش تغییرشکل ها، پیشنهاد می شود.

در طراحی گود برداری به روش انکراژ باید عمق تاسیسات شهری را حتما لحاظ کرد. در صورت بی توجهی به این موضوع، ممکن است در هنگام اجرا، به تاسیسات شهری آسیب وارد شود و خسارات جبران ناپذیری ایجاد گردد. برای پایداری تاسیسات شهری باید تمهیدات مورد نیاز در نظر گرفته شود. تمام اطلاعات ژئوتکنیکی موجود باید بررسی شود و مطابقت داده شود. اگر خاک محل ساخت پروژه دستی باشد یا در گود، آب مشاهده شود، باید توجه ویژه ای به شرایط ژئوتکنیکی پروژه نمود. وجود آب در طراحی پایدارسازی گود، از اهمیت زیادی برخوردار است. در مدل سازی طرح پایداری سازی گود، وجود آب، در تطبیق مدل با واقعیت بسیار تاثیرگذار است.

اجرای انکراژ

نرم افزار طراحی گود برداری به روش انکراژ

در طراحی گود برداری به روش انکراژ از نرم افزارهای اتوکد، PLAXIS، GEO-SLOPE، VISUALSLOPE و DeepXcav استفاده می شود. نرم افزار PLAXIS در تحلیل تغییرشکل ها و پایداری خاک استفاده می شود. نرم افزار DeepXcav برای طراحی و تحلیل گودهای عمیق استفاده می شود. نرم افزار GEO-SLOPE که از مجموعه نرم افزارهای GEO-Studio است، برای بررسی پایداری شیب استفاده می شود. در طراحی گود برداری به روش انکراژ بسته به نظر و نیاز طراح، هر کدام از نرم افزارهای ذکر شده قابل استفاده هستند.

استفاده از انکراژ

هزینه طراحی گود برداری به روش انکراژ

در تعیین هزینه طراحی گود برداری به روش انکراژ عواملی مانند جنس خاک، وجود آب، وجود خاک دستی، عمق گود، المان های سازه ای موجود، تعداد طبقات و سازه های مجاور گود تاثیرگذار است. طراحی گود برداری به طور کلی ریسک زیادی دارد برای طراح دارد. در صورتی که پایدارسازی گود به درستی طراحی نشود، خسارات ایجاد شده، ناشی از طراحی نامناسب، به عهده طراح است. 

استفاده از انکراژ | تزریق گروت در اجرای انکراژ | طراحی انکراژ | طراحی گود برداری به روش انکراژ
5/5

1 Comments

  1. صفایی

    روش جدید و جالبیه

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.

برچسب‌ها
Dispute resolution between the employer and the contractor by an official judicial expert آزمون کانون کارشناسان آزمون کانون کارشناسان 1400 آزمون کانون کارشناسان بهمن 1400 ارزیابی املاک ارزیابی املاک، کارخانجات، زمین، فروشگاه، برج، ویلا ارزیابی اموال منقول ارزیابی اموال منقول و لوازم خانگی و اداری توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی سرقفلی ارزیابی لوازم خانگی و اداری ارزیابی لوازم خانگی و اداری و اموال منقول توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی ملک ارزیابی ملک تجاری ارزیابی ملک تهران ارزیابی ملک توسط کارشناس ارزیابی ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری در تهران ارزیابی ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری در منطقه یک تهران ارزیابی کارخانجات امیرامیدی امیر امیدی بتن تامین دلیل توسط کارشناس رسمی دادگستری تجاری تمکن مالی تمکن مالی مهاجرت تمکن مالی مهاجرت به کانادا درخواست کارشناسی ملک راضیه ارمغانی سرقفلی صنعتی فرم درخواست ارزیابی ملک قرارداد قرارداد پیمانکاری مشاوره حقوقی مهندسی عمران نمونه گزارش ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری پیمانکار پیمانکاری کارشناس رسمی دادگستری کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی ملک کارگاه کمیسیون ماده 5 گزارش ارزیابی اموال منقول گزارش ارزیابی لوازم خانگی و اداری
Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید