موبایل: ۰۹۱۲۵۳۶۳۸۶۴

آدرس : تهران – مجیدیه جنوبی – خیابان کرمان شمالی

کانون کارشناسان رسمی دادگستری

منظور از کاغذ ۵۰،۶۰،۸۰… گرمی یعنی چی؟

منظور از کاغذ 50،60،80... گرمی یعنی چی؟

منظور از کاغذ ۵۰،۶۰،۸۰... گرمی یعنی چی؟

گرماژ کاغذ یعنی چی؟

گرماژ کاغذ یکی از مهمترین فاکتورها در تعیین کیفیت کاغذ محسوب می شود. گرماژ کاغذ را می توان به صورت وزن و یا به عبارت صحیح تر جرم کاغذ با واحد گرم در واحد سطح آن با واحد متر مربع تعریف کرد. به عنوان مثال وقتی گفته می شود کاغذی با گرماژ ۸۰ بدین معنی است که یک متر مربع از این کاغذ دارای جرمی برابر ۸۰ گرم می باشد. هرچه مقدار گرماژ بیشتر باشد، کیفیت، استحکام و به مراتب قیمت آن بیشتر خواهد بود. واحد گرماژ (g/m²) GSM است، که مخفف grams per square meter می باشد.

گرماژ کاغذهای مختلف نسبت به نوع کاغذ و کاربرد آن متفاوت بوده و کاغذهای در گرماژهای مختلف در بازار وجود دارند. گرماژ کاغذهای تولیدی بسته به مصارف مختلف آن ها از ۳۸ گرم آغاز می شود و می تواند تا ۸۰ گرم و بالاتر نیز وجود داشته باشد. کاغذهای مصرفی در پرینتر و دستگاه های کپی به طور استاندارد گرماژ کاغذ ۸۰ گرم دارند اما در صنعت چاپ بیشتر از کاغذهای با گرماژ ۷۰ گرم استفاده می شود. دستگاه های کپی حساسیت بالایی نسبت به گرماژ کاغذ دارند و با کمی بالا و پایین بودن گرماژ کاغذ کارایی خود را از دست می دهند بنابراین در استفاده از این دستگاه ها دقت داشته باشید که از کاغذهای با گرماژ متفاوت استفاده نکنید. در حالت کلی جدی گرفتن استانداردهای مربوط به مصارف مختلف کاغذ امری ضروری است.

استاندارد جهانی گرماژ

استاندارد ایزو ۵۳۶ (ISO 536) به گرماژ کاغذ و مقوا مربوط می شود.

نحوه محاسبه گرماژ کاغذ

اگر شما کاغذی دارید که از گرماژ آن مطلع نیستید، براحتی می توانید با استفاده از فرمول زیر، آن را محاسبه کنید:

g=(m/A)×۱۰۰۰۰۰۰

g: گرماژ

m: جرم کاغذ (گرم)

A: مساحت (میلی متر مربع)

گرماژ انواع کاغذهای چاپی

هنگامی که به یک مرکز چاپ و تکثیر برای چاپ کتاب، مجله یا هر پروژه چاپی دیگری مراجعه می کنید شاید یکی از سوالاتی که از شما مورد چاپ پروژه شما پرسیده می شود این باشد که کاغذ محصول چاپی تان چه گرماژی داشته باشد. احتمالا این سوال به نظرتان یک سوال مبهمی باشد که پاسخ آن را به خود شرکت چاپی بسپارید اما بهتر است اطلاعات خود را در این باره افزایش دهید تا در چنین مواقعی با آگاهی کامل در مورد چگونگی چاپ پروژه چاپی خود اظهار نظر نمایید چرا که چنین فاکتورهایی در کیفیت کاغذ محصولات چاپی بسیار موثرند؛ در اینجا به چند مورد از انواع گرماژ کاغذهای مختلف اشاره می کنیم:

  • کاغذ تحریر ۷۰ گرمی: گرماژ این نوع از کاغذ حدود ۷۰ گرم و عمدتا در پرینترها و دستگاه های کپی و نوشت افزارهای روزمره کاربرد دارد.
  • کاغذ تحریر ۹۰ گرمی: این نوع از کاغذ نیز جزو متداول ترین کاغذهای مصرفی در چاپگرها با جرمی حدود ۹۰ گرم است و مناسب ادارات و شرکت هایی است زیاد با چاپ متریال های ساده سروکار دارند.
  • کاغذ تحریر ۱۰۰ گرمی: این نوع از کاغذ به دلیل انعطاف پذیری بالا و قابلیت تا زده شدن برای بروشورهای معرفی محصولات و خدمات، ایده آل می باشند.
  • کاغذ تحریر ۱۲۰ گرمی: در این نوع نیز به دلیل سنگینی کمی بیشتر ( این نوع کاغذها جرمی حدود ۱۲۰ گرم دارند) جلوه ای حرفه ای تر داشته و برای کاربرد در بروشورها ایده آل محسوب می شوند.
  • کاغذ بریستول ۱۴۵ گرمی: این نوع از کاغذ با جرمی حدود ۱۴۵ گرم به عنوان مقوای سبک وزن شناخته می شود و برای پاکت های پستی گزینه مناسبی محسوب می شود.
  • مقوای کارتی ( Index Board ) 180 گرمی: این کاغذ مقوای مقاوم محسوب شده و با گرماژ ۱۸۰ گرم در چاپ محصولات بایگانی و پوشهها، جلدجزوات و غیره کاربرد دارد.
  • مقوای کارتی ( Index Board ) 200 گرمی: این نوع از مقوا با گرماژ ۲۰۰ گرم اندکی از مقوای ۱۸۰ گرمی سنگین تر و مناسب برای تولید جاکتابی و پاکت ها و نوشت افزارهای اداری می باشد.
  • مقوای کارتی ( Index Board ) 300 گرمی: این مقوا با گرماژ ۳۰۰ گرم ظاهری سنگین و حرفه ای دارد و در محصولاتی که گرماژ بالا مد نظر است، به کار می رود.
گرماژ کاغذ

گرماژ کاغذ

وزن هر برگ کاغذ استاندارد سری A

جدول زیر وزن کاغذهای استاندارد سری A را در گرماژ های مختلف نمایش می دهد.

Size۷۵gsm۸۰gsm۹۰gsm۱۰۰gsm۱۱۰gsm۱۲۰gsm۱۶۰gsm
۴A0۳۰۰g۳۲۰g۳۶۰g۴۰۰g۴۴۰g۴۸۰g۶۴۰g
۲A0۱۵۰g۱۶۰g۱۸۰g۲۰۰g۲۲۰g۲۴۰g۳۲۰g
A0۷۵g۸۰g۹۰g۱۰۰g۱۱۰g۱۲۰g۱۶۰g
A1۳۷.۵g۴۰g۴۵g۵۰g۵۵g۶۰g۸۰g
A2۱۸.۷۵g۲۰g۲۲.۵g۲۵g۲۷.۵g۳۰g۴۰g
A3۹.۳۸g۱۰g۱۱.۲۵g۱۲.۵g۱۳.۷۵g۱۵g۲۰g
A4۴.۶۹g۵g۵.۶۳g۶.۲۵g۶.۸۸g۷.۵g۱۰g
A5۲.۳۴g۲.۵g۲.۸۱g۳.۱۳g۳.۴۴g۳.۷۵g۵g
A6۱.۱۷g۱.۲۵g۱.۴۱g۱.۵۶g۱.۷۲g۱.۸۸g۲.۵g
A7۰.۵۹g۰.۶۳g۰.۷۰g۰.۷۸g۰.۸۶g۰.۹۴g۱.۲۵g
A8۰.۲۹g۰.۳۱g۰.۳۵g۰.۳۹g۰.۴۳g۰.۴۷g۰.۶۳g
A9۰.۱۵g۰.۱۶g۰.۱۸g۰.۲۰g۰.۲۱g۰.۲۳g۰.۳۱g

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.

برچسب‌ها
Dispute resolution between the employer and the contractor by an official judicial expert آزمون کانون کارشناسان آزمون کانون کارشناسان 1400 آزمون کانون کارشناسان بهمن 1400 ارزیابی املاک ارزیابی املاک، کارخانجات، زمین، فروشگاه، برج، ویلا ارزیابی اموال منقول ارزیابی اموال منقول و لوازم خانگی و اداری توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی سرقفلی ارزیابی لوازم خانگی و اداری ارزیابی لوازم خانگی و اداری و اموال منقول توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی ملک ارزیابی ملک تجاری ارزیابی ملک تهران ارزیابی ملک توسط کارشناس ارزیابی ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری در تهران ارزیابی ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری در منطقه یک تهران ارزیابی کارخانجات امیرامیدی امیر امیدی بتن تامین دلیل توسط کارشناس رسمی دادگستری تجاری تمکن مالی تمکن مالی مهاجرت تمکن مالی مهاجرت به کانادا درخواست کارشناسی ملک راضیه ارمغانی سرقفلی صنعتی فرم درخواست ارزیابی ملک قرارداد قرارداد پیمانکاری مشاوره حقوقی مهندسی عمران نمونه گزارش ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری پیمانکار پیمانکاری کارشناس رسمی دادگستری کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی ملک کارگاه کمیسیون ماده 5 گزارش ارزیابی اموال منقول گزارش ارزیابی لوازم خانگی و اداری
Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید