ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جستجوگر

آدرس‌های ورودی وبسایت ما

درباره کارشناسان

    کارشناس راه و ساختمان

    نام و نام خانوادگی: امیر امیدی

    رشته کارشناسی: مهندسی راه و ساختمان

    حوزه فعالیت: استان تهران

    تحصیلات: لیسانس عمران و فوق لیسانس عمران-زلزله و لیسانس حقوق

    شماره تماس: 09121318598


    کارشناس اموال منقول

    نام و نام خانوادگی: راضیه ارمغانی

    رشته کارشناسی: اموال منقول (لوازم خانگی و اداری)

    حوزه فعالیت: استان تهران

    تحصیلات: لیسانس حقوق و فوق لیسانس فقه ومبانی حقوق اسلامی

    شماره تماس: 09127314858

پیج اینستاگرام

     

آمارگیر

  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 61
  • بازديد ديروز : 29
  • بازديد کلي : 8,662
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 3.232.129.123
  • مرورگر :
  • سيستم عامل :

نماد اطمینان

    logo-samandehi logo-samandehi

مراحل بازیافت کاغذ+گزارش تصویری و بازیافت کاغذ در ایران


فرآیند بازیافت کاغذ

بازیافت کاغذ از طریق فرآیندی صورت می گیرد که کاغذهای دور ریختنی جمع آوری شده را برای تولید ورقه های کاغذی با ضخامت متفاوت به خمیر تبدیل می کنند.

برای مشاهده کامل مطلب به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

✔بازدید کارشناسی از مجموعه تفریحی در تهران

❌بنظر شما مهمترین نکته در هنگام بازدید کارشناسی که یک کارشناس رسمی باید به آن توجه کند چیست؟

برای مشاهده کامل مطلب به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

همه چیز در مورد انواع اتو بخار 


برای رفع چین و چروک پارچه و لباس وسیله ای بهتر از اتو می شناسید؟ مایل هستید به استقبال لباس، پرده و پارچه هایی زیبا و مرتب بروید؟ جالب است بدانید اتو یکی از پرمصرف ترین لوازم خانگی در دنیا محسوب می شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، شاهد انواع مختلفی از اتوهای برقی در بازار هستیم. اگر قصد خرید اتو دارید از راهنمای خرید این محصول چه چیزهایی می دانید؟ می توان گفت اولین سؤالی که یک خریدار اتو با آن مواجه می شود این است که چه مدل هایی از اتو در بازار وجود دارند و انتخاب کدام نوع اتو، می تواند نیاز او را تأمین کند.


برای مشاهده کامل مطلب به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

در هنگام بازدید از ملک به چه نکاتی دقت کنیم؟


بازدید کلی سازه ساختمان

گاهی اوغات ممکن است بر روی دیوارها، ترک های کوچک و مویی مشاهده شود، اما نکته‌ای که مشکل‌ساز می‌شود ترک‌های بزرگ و در محل‌های سازه‌ای است. اگر در هنگام بازدید از یک ملک متوجه ترک‌های بزرگ و غیرعادی شدید حتما با مالک در رابطه با این موضوع صحبت کنید و برای اطمینان بیشتر حتما با یک کارشناس از خانه دیدن فرمائید.


برای مشاهده کامل مطلب به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

همه چیز درمورد برند گوچی

گوچی یکی از قدیمی‌ترین برندهای لوکس جهان، با سابقه‌ای نزدیک به یک قرن در صنعت مد، به نماد ایتالیا در این صنعت تبدیل شده است.

گوچی (Gucci) برندی ایتالیایی در صنعت مد است که عموما با محصولات لاکچری در این صنعت و همچنین محصولات چرمی خاص خود شناخته می‌شود. این برند نزدیک به یک قرن پیش در ایتالیا تاسیس شد و امروز به یکی از شناخته‌شده‌ترین نام‌های صنعت مد تبدیل شده است.

گوچی در طول تاریخ خود یکی از مورد احترام‌ترین و تحسین‌شده‌ترین برندهای لاکچری در صنعت مد بوده است. این برند از زمان تاسیس در سال ۱۹۲۱ که به‌عنوان یک فروشگاه محصولات چرمی شروع به کار کرد تا به امروز مجموعه‌ای از طراحی‌ها و محصولات منحصر به‌فرد را به بازار عرضه کرده که نمادی از مد لاکچری، تولید باکیفیت و طراحی خاص بوده است. از نظر اغلب کارشناسان صنعت مد، هنر بی عیب و نقص و طراحی هوشمندانه در تمام اجزاء محصولات این برند نمایان است.

برای مشاهده کامل مطلب به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

چگونه کارخانجات را ارزیابی کنیم؟

توسعه بخش صنعت طی دهه‌های گذشته منجر به وجود آمدن کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و مجموعه‌های صنعتی کوچک و بزرگ در سراسر کشور شده است. ارزیابی و قیمت گذاری کارخانجات علاوه بر ارزش عرصه و اعیان و امتیازات تجهیزات و ماشین آلات را نیز شامل می‌شود. بنابراین در این بخش مختصرا بررسی می‌کنیم:

برای مشاهده کامل مطلب به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

مهم‌ترین نکات در خرید آپارتمان


الف)مساحت ساختمان با توجه به ساختمان‌های عرف در منطقه مورد ارزیابی

ب)کیفیت ساخت مجتمع

ج)موقعیت ساختمان و تعداد واحد در طبقات

د)محل استقرار آپارتمان مورد ارزیابی

هـ)تعداد پارکینگ و مشخصات اجرایی آن


برای مشاهده کامل مطلب به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

حدود اربعه یک قطعه زمین به ترتیب برابراست با a و b و c و d متر، آیا مساحت تقریبی این زمین قابل محاسبه است؟


برای مشاهده کامل مطلب به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

تامین دلیل یعنی چی؟ چرا تامین دلیل می‌کنیم؟


به موجب ماده 149 قانون مدنی در مواردی که افراد ذینفع تشخصی دهند که در آینده استفاده از دلایل مدارک دعاوی از قبیل تحقیق محلی کسب اطلاع از مطلعین و استعلام نظر کارشناسان می‌تواند در طرح دعوی موثر باشد و یا ممکن است اثرات موجود از بین برود، می‌تواند از دادگاه تقاضای تامین دلیل کند. گاهی به دلیل ...

برای مشاهده کامل مطلب به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

چرا املاک را ارزیابی می‌کنیم؟

(ضرورت ارزیابی؟)

دلایل بسیار زیادی برای پاسخ به این سوال وجود دارد که ما مختصرا در اینجا به چندمورد بسیار متداول آن اشاره می‌کنیم:

1)گزارش مربوط به منازعات قضایی (سهم ارث، صغیر، بازداشت، صلح، مستحق الغیر، تصرف، عوض و معوض، تعدی و تفریط و غیره...)

2)خرید، فروش و تملک، اجاره و شراکت (مستقلات) برای داخل و خارج کشور

3)تملک، شرکات و.....

برای مشاهده کامل مطلب به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

همه چیز درمورد دستگاه فکس

اسم فکس احتمالا شما را به یاد ادارات و بوروکراسی‌هایش می‌اندازد. فکس یا به اشتباه (فاکس) وسیله‌ی انتقال اطلاعات به صورت کتبی از طریق خطوط تلفن است.

فکس ، دورنگار، نمابر و پست تصویری همه اسامی این وسیله‌ی ارتباطی است که تصویر مدرک یا هرچیز دیگری را به شخص دیگر مخابره می‌کند.

فکس‌ها اطلاعات زیادی را در مدت زمان کم و با کم‌ترین تاخیر به مقصد می‌رسانند. از دلایلی که با وجود پیشرفت تکنولوژی، هنوز جای خود را در شرکت‌ها و ادارات حفظ کرده اند نیز همین است. اما رایج‌ترین دلیل استفاده از فکس امتناع بعضی از شرکت‌ها برای به رسمیت شناختن امضای دیجیتالی است. به همین خاطر این دستگاه امروزه در اداره‌ی پلیس و دفاتر اسناد رسمی جایگاه خاصی دارد.

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که تلفکس چیست؟ پاسخ این است که تلفکس دستگاهی است که علاوه بر قابلیت ارسال فکس، تلفن نیز دارد و دستگاهی که عموما در ادارات و شرکت‌ها دیده‌اید، همین تلفکس است.

برای مشاهده کامل مطلب به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

احداث مطب پزشکی در ملک مسکونی و اوقافی مجازه؟

زمینی که امکان ساخت مسکونی دارد یا مسکونی ساخته شده یا با پرداخت عوارض شهرداری مسکونی می‌توان ساخت. ارزیابی آن با توجه به موقعیت محلی، نوع، قدمت و تجهیزات و نقشه بنا و سایر عوامل موثر انجام می‌شود و الگوی خاص ارزیابی جزء عرف محل ندارد. برای مثال آپارتمان های با مساحت بزرگ در جنوب تهران، شاید خریدار نداشته باشند، اما در شمال تهران با 4 اتاق و مساحت بزرگ خواهان زیادی داشته باشند و حتی اجاره بالاتر نیز دارند. بنابراین باید تحقیقات از افراد محلی به عمل آید.

اینگونه کاربری بنا برای سکونت و زندگی افراد است و زمینی که این ظرفیت و پتانسیل را دارد مثل آپارتمان، ویلا که در حالت مستقلی در چند طبقه محدودیت دارد (گران تر است)، و زمینی مسکونی که مجوز ساخت مسکونی دارد یا می‌تواند چنین مجوزی از شهرداری بگیرد.

طبق ضوابط شهرداری تهران، پزشکان می‌توانند در آپارتمان های مسکونی خود، مطب دایر ....


برای مشاهده کامل مطلب به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری


این کمیسیون تنها مرجع صالح برای تشخصی عمران و احیای تاسیسات متناسب و تعیین نوع زمین دایر (بصورت باغ، درخت، بنا، کارگاه، مزروعی دیم یا آبی) و تمیز بایر از موات در محدوده شهرها است. کمیسیون (به نیابت از وزارت راه و شهرسازی) مرکب از سه عضو منتخب با حکم وزیر راه و شهرسازی می‌باشد. محل تشکیل و دبیرخانه در اداره مسکن و شهرسازی هر محل زیر نظر مدیرکل شهرسازی استان مربوطه فعالیت می‌کند.

برای مشاهده کامل مطلب به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

انواع کمیسیون‌های مربوط به امور ساختمانی


1-کمیسیون تبصره 2 ماده 99

2-کمیسیون ماده 5 (یا کمیسیون طرح تفصیلی)

3-کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری

4-کمیسون ماده 100 شهرداری

5-کمیسیون موضوع ماده 7

6-کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری‌ها


ادامه مطلب

نوعیت زمین و مراجع صدور پروانه ساخت در کشور


انواع نوعیت زمین، به دایر (مشجر، تاسیساتی و غیره)، بایر، موات (باغ و مزروعی) تقسیم بندی می‌شود و اگر ملک در داخل محدوده قانونی شهر باشد (چه پروانه داشته باشد یا نداشته باشد) نوعیت آن توسط کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری وزارت راه و شهرسازی تعیین می‌شود.

اگر در حریم شهری (استحفاظی و نفوذی) باشد هیئت هفت نفره (واگذاری و احیای اراضی جهاد کشاورزی 1365)، نوعیت موات آن را تعیین می‌کرد (البته در سال 1370 این هیئت با امور اراضی ادغام و سازمان امور اراضی جهاد کشاورزی شکل گرفت) و اگر زمین مزروعی و باغ بود به ترتیب توسط جهاد کشاورزی یا کمیسیون ماده 7 شهرداری تعیین می‌شود. همچنین اگر در خارج حریم باشد در زمین غیرمزروعی (هیئت هفت نفره) سازمان امور اراضی جهاد کشاورزی، نوعیت زمین را مشخص می‌کند.

در املاک و ساختمان نیز به همین طریق در داخل محدوده اگر ساختمان پروانه ساختمان اخذ کرده باشد و پایان کار نیز داشته باشد بر آن اساس قابل ارزیابی است و اگر بدون پایان کار باشد باید مطابق پروانه صادره (یا عدم خلاف اخذ شده)، ارزیابی صورت گیرد.

در املاک داخل محدوده، شاید ملکی بدون پروانه باشد، در این مورد جریمه توسط شهرداری در زمان پایان کار، دریافت می‌شود و در صورت نیمه تمام بودن ملک باید عدم خلاف از شهرداری دریافت کرده باشد که در ارزیابی آن مدنظر قرار می‌گیرد.

برای ملک در حریم شهرها نیز ماده 99 قانون شهرداری جاریست و همچنین در روستاها، ضوابط و مجوز توسط بنیاد مسکن یا به نمایندگی توسط دهیاری‌ها اعمال می‌شود و در تغییر باغ و زمین کشاورزی، بترتیب کمیسیون ماده 7 شهرداری و ادارات جهاد کشاورزی تصمیم گیری می‌کنند (مطابق قانون 74/7/31 و 85/8/1).

در املاک خارج حریم نیز با توجه به تبصره 2 بند 3 ماده 99 شهرداری و نیز آئین نامه احداث بنا مصوبه 55/2/27 (ماده 4 آئین نامه احداث بنا در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها) ملاک عمل در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها) ملاک عمل در خارج محدود است و صدور پروانه ساخت با دفتر فنی استانداری (فرمانداری،بخشداری) انجام می‌شود (و خلاف توسط ماموررین فرمانداری و بخشداری به کمیسیون فوق اعلام و آن‌ها نیز اختیار رسیدگی احداثات خارج حریم را دارند برای تخریب یا جریمه معادل 50 تا 70 درصد قیمت روز اعیانی رای می‌دهند). تغییر کاربری و مجوز ساخت در باغ و اراضی کشاورزی توسط ادارات جهاد کشاورزی (براساس نظر کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها) انجام می‌شود.

به طور خلاصه مراجع صدور پروانه ساختمانی در محدوده قانونی (خدماتی) و حریم (استحفاظی و نفوذی) شهرها با شهرداری و در محدوده بافت روستاها، با بنیاد مسکن یا دهیاری‌ها است (البته بعد از موافقت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی) و نیز خارج از حریم شهرها و خارج از محدوده روستاها، با فرمانداری و بخشداری‌ها (استانداری) است و در محدوده شهرک و ناحیه‌های صنعتی در حوزه مسئولیت مدیریت شهرک صنعتی قرار دارد و همچنین در شهرهای جدید و شهرک‌های مصوب (قبل از تحویل به شهرداری) با اداره کل راه و شهرسازی (وزارت مسکن و شهرسازی) است.

همچنین وزارت راه و شهرسازی خارج از محدوده شهر، مجوز شهرک سازی و انبوه سازی را صادر می‌کند. 

این موارد در کسب مستندات نقشه طرح (جامع، تفصیلی یا هادی)، پروانه یا نقشه تفکیکی سند صادره در شهر، روستا و منطقه، و اخذ استعلامات مفید است. مثلا در روستا توسط بنیاد مسکن (وزارت راه و شهرسازی) و بعد از آن توسط اداره ثبت اسناد و املاک، توسط اداره ثبت و املاک، سند صادر می‌شد، از این رو دهیاری و بویژه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز شاید نقشه تفکیکی بافت روستا را داشته باشد.


ادامه مطلب

تبدیل ماهیت اموال منقول به غیرمنقول

همانطور که در پست‌های قبلی که درمورد ماهیت اموال منقول و غیرمنقول پرداختیم در ادامه می‌خواهیم درمورد تبدیل ماهیت اموال منقول به غیرمنقول با ذکر مثال بپردازیم.


برای مشاهده کامل مطلب به ادامه مطلب بروید...




ادامه مطلب

 تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری مصوب ۱۳۹۸/۱۲/۲۵


قوه قضائیه        مرجع تصویب: قوه قضائیه

شماره ویژه نامه : ١٢۶٧   سه شنبه ،٢٧ اسفند ١٣٩٨

سال ھفتاد و شش شماره ٢١٨۵٠

تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری

شماره  ۹۰۰۰/۲۲۹۷۰۰/۱۰۰    ۱۳۹۸/۱۲/۲۶

جناب آقای اکبرپور

رئیس محترم ھیأت مدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور

پیرو دستورالعمل شماره ٩٠٠٠/٢٢٨٠٠٩/١٠٠ مورخ ١٣٩٨/١٢/٢۵ ریاست محترم قوه قضاییه درخصوص «تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری» بدینوسیله فرم شماره یک مربوط به بند۵ دستورالعمل جھت درج در روزنامه رسمی به پیوست ایفاد می گردد.

مدیرکل دبیرخانه قوه قضاییه ـ دکتر محسن محدث

شماره  ۹۰۰۰/۲۲۸۰۰۹/۱۰۰   ۱۳۹۸/۱۲/۲۵

تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری

در اجرای ماده ٢٩ قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب ١٣٨١/٠١/١٨ مجلس شورای اسلامی و ماده ١٨٧ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرھنگی جمھوری اسلامی، مصوب ١٣٧٩/١/١٧ و به پیشنھاد شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده، «تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری»، به شرح مواد آتی است.

فصل اول ـ کلیات

ماده١ـ دستمزد کارشناسان پس از گزارش و اظھارنظر کارشناسی در حدود صلاحیت آنھا از طرف اشخاص حقیقی و یا حقوقی طبق مقررات این تعرفه محاسبه و پرداخت می گردد.

تبصره ـ منظور از کانون در این تعرفه، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و منظور از مرکز، مرکز وکلاء، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه می باشد.

ماده٢ـ مراجع قضایی، وزارتخانھ ھا، سازمان ھای دولتی و ارگانھا و نھادھا و شھرداری ھا و مؤسسات وابسته به آنھا در تعیین دستمزد کارشناسی مکلفند بر اساس مقررات این تعرفه عمل نمایند.

تبصره١ـ در موارد خاص که مرجع قضایی در پرونده ھای کیفری برای کشف جرم و تعیین علت و علل و مشخص نمودن واقعیت اقدام به تعیین کارشناس می نماید، تعیین دستمزد متناسب با کمیت و کیفیت پرونده با ھمان مرجع می باشد.

تبصره٢ـ در صورت عدم استطاعت مالی متقاضی کارشناسی، به تشخیص قاضی پرونده حق الزحمه کارشناسی تا میزان معینی به وسیله دادگاه کاھش می یابد، ولی به ھر حال پرداخت ھزینھ ھا یا وسیله اجرای قرار کارشناسی، مانند ایاب و ذھاب و غیره به عھده متقاضی می باشد.

تبصره٣ـ در مورد مناطق محروم و یا اشخاص حقیقی که استطاعت کافی ندارند حسب مورد به تشخیص قاضی پرونده، مرکز یا کانون مربوط حق الزحمه این تعرفه تا پنجاه درصد کاھش می یابد.

تبصره۴ـ در صورت قادر نبودن متقاضی کارشناسی به پرداخت حق الزحمه به تشخیص مرجع قضایی مربوط، مراتب جھت معرفی کارشناس معاضدتی حسب مورد به کانون یا مرکز اعلام تا معرفی گردد.

ماده٣ـ در کارشناسی ھا چنانچه موضوع کارشناسی مربوط به جزئی از کل بوده ولی اظھارنظر کارشناسی مستلزم بررسی در کل کار مربوطه باشد، دستمزد با پیشنھاد کارشناس و موافقت مقام ارجاع کننده بر مبنای کل کار انجام شده محاسبه و پرداخت خواھد شد.

ماده۴ـ کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند در صورت درخواست کارشناس یا ھیئت کارشناسی، دستمزد کارشناسی را طبق این تعرفه و در صورتی که قبلاً قابل برآورد نباشد، حسب مورد بطور علی الحساب به حساب کانون یا مرکز تودیع و قبض آن را در پرونده مربوط پیوست نمایند. در این صورت، کارشناسان رسمی مکلفند پس از تودیع دستمزد نسبت به انجام کارشناسی اقدام نمایند.

ماده۵ ـ در صورتی که کارشناس اقدام به کارشناسی نموده ولی به دلیلی که خارج از حیطه اختیار وی باشد اجرای کارشناسی منتفی گردد، محق دریافت بخشی از دستمزد متناسب با کارھای انجام شده و یا وقت صرف شده خواھد بود؛ به شرط اینکه از حداقل مقرر در این تعرفه کمتر نباشد. به علاوه، چنانچه وی در این رابطه به محل اجرای قرار کارشناسی مسافرت نموده باشد، ھزینه سفر، اقامت و فوق العاده روزانه وی بر مبنای ضوابط این تعرفه پرداخت می شود.

ماده۶ ـ در صورتی که اجرای قرار کارشناسی مستلزم عزیمت به خارج از شھر یا محل اقامت کارشناس باشد، تأمین وسیله ایاب و ذھاب و محل اقامت مناسب و غذا به عھده متقاضی بوده و علاوه بر دستمزد کارشناسی، فوق العاده مأموریت کارشناس برای ھر روز مسافرت به مأخذ روزانه مبلغ ۱.۵۰۰.۰۰۰ ریال برای مأموریت داخل استان محل اقامت کارشناس و مبلغ ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال برای مأموریت خارج از استان محل اقامت کارشناس پرداخت خواھد شد. چنانچه متقاضی قادر به تأمین وسیله ایاب و ذھاب و اقامت نباشد و کارشناس برای انجام کارشناسی رأساً و به ھزینه خود نسبت به تھیه موارد فوق الذکر اقدام نماید، علاوه بر دستمزد و فوق العاده مأموریت، ھزینھ ھای مربوط در وجه کارشناس پرداخت خواھد شد.

تبصره١ـ در صورتی که انجام کارشناسی مستلزم عزیمت به خارج از کشور باشد، حق الزحمه انجام امور مربوط و کلیه ھزینه ھای سفر و پرداخت فوق العاده روزانه ھم ردیف مدیران کل به عھده متقاضی می باشد.

تبصره٢ـ چنانچه مبنای محاسبه حق الزحمه کارشناسی ھای خارج از کشور مطابق ضوابط این دستورالعمل پول سایر کشورھا باشد، پس از تبدیل ارز به ریال براساس نرخ رسمی بانک مرکزی طبق جدول گروه مربوطه پرداخت خواھد شد.

تبصره٣ـ تأمین وسیله ایاب و ذھاب اجرای قرار کارشناسی درون شھرھا بعھده متقاضی می باشد.

ماده ٧ ـ دستمزد تأمین دلیل با توجه به کمیت و کیفیت خدمات کارشناسی مورد نیاز از طرف مقام ارجاع کننده تعیین می شود و حداقل ۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال می باشد.

ماده٨ ـ ھزینه انجام کلیه آزمایش ھا و تھیه نمونھ ھای لازم و گمانه زنی در مورد کارشناسی رایانھ ای، ھزینه بازیابی اطلاعات و سایر مواردیکه طبق نظر کارشناسی برای امر کارشناسی ضروری باشد، به عھده متقاضی است و در صورت اختلاف و ضرورت انجام اقدامات مذکور، حسب مورد نظر کانون یا مرکز مربوط معتبر است.

ماده٩ـ در مواردی که برای بعضی از ارجاعات کارشناسی در این تعرفه دستمزد تعیین ن شده باشد و نیز مواردی نظیر بررسی فنی و تکنولوژی سیستمھا و تعیین نقائص و سایر موارد حق الزحمه کارشناس با توجه به اھمیت و تخصصی بودن مورد به پیشنھاد کارشناس و موافقت مقام ارجاع کننده ـ کانون یا مرکز تعیین می گردد و حداقل دستمزد ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال خواھد بود.

ماده١٠ـ در مواردی که موضوع کارشناسی مربوط به سالھای قبل از تاریخ انجام کارشناسی باشد، دستمزد طبق قیمت روز براساس این تعرفه محاسبه و پرداخت خواھد شد.

ماده١١ـ دستمزد ارزیابی ھا برای کلیه رشتھ ھای کارشناس رسمی دادگستری در ھر مورد ارجاعی بشرح ذیل تعیین می گردد.

تا پنجاه میلیون ریال.......................................................................................... مقطوعاً ۳،۰۰۰،۰۰۰ ریال

از پنجاه میلیون و یک ریال تا یکصد و پنجاه میلیون ریال نسبت به مازاد.................. ۰.۵ درصد

از یکصد و پنجاه میلیون و یک ریال تا دویست و پنجاه میلیون ریال نسبت به مازاد........... ۰.۴ درصد

از دویست و پنجاه میلیون و یک ریال تا یک میلیارد ریال نسبت به مازاد................................ ۰.۳ درصد

از یک میلیارد ریال تا ده میلیارد ریال نسبت به مازاد................................................................... ۰.۱۲۵ درصد

از ده میلیارد و یک ریال تا یکصد و پنجاه میلیارد ریال نسبت به مازاد.................................... ۰.۰۶ درصد

از یکصد و پنجاه میلیارد و یک ریال تا پانصد میلیارد ریال نسبت به مازاد............................ ۰.۰۳ درصد

از پانصد میلیارد و یک ریال تا ششصد و پنجاه میلیارد ریال نسبت به مازاد...................... ۰.۰۲۵ درصد

از ششصد و پنجاه میلیارد و یک ریال تا یک ھزار میلیارد ریال نسبت به مازاد............... ۰.۰۱۵ درصد

از یکھزار میلیارد و یک ریال مبلغ سه ھزار میلیارد ریال نسبت به مازاد................. ۰.۰۱۲ درصد

از سه ھزار میلیارد و یک ریال به بالا، نسبت به مازاد........................................................ ۰.۰۱ درصد

حداکثر دستمزد مقرر در این ماده برای ھر کارشناس ۵٩٠/٠٠٠/٠٠٠ ریال است.

تبصره١ـ در ارزیابی طرح ھا و دارائی ھای با ارزش از ۱۰۰.۰۰۰ میلیارد ریال و بالاتر، شورای عالی کارشناسان و مرکز حسب مورد، نسبت به انتخاب اعضای ھیأت کارشناسی و حق الزحمه کارشناسان و روش پرداخت آن اتخاذ تصمیم می نماید.

رئیس شورای عالی کارشناسان و مرکز، گزارش تعیین تعرفه کارشناسی ھای مشمول این تبصره را، به صورت ماھانه به رئیس قوه قضاییه گزارش می کنند.

تبصره٢ـ در ھر مورد که ارجاع کار شامل موارد متعدد باشد، مجموع مبالغ مندرج در گزارش به طور یک جا مبنای محاسبه این ماده قرار می گیرد. لیکن در صورتی که محل موضوع ارزیابی در نواحی مختلف شھرداری ھا یا دارای پروانه ھای بھره برداری و صنعتی مجزا و یا مجموعه ھای صنعتی که دارای واحدھای تولیدی مستقل از ھم باشد یا مربوط به اشخاص حقوقی یا حقیقی مختلف باشد، ارزیابی ھا بطور جداگانه مبنای محاسبه قرار خواھد گرفت.

تبصره٣ـ دستمزد بررسی به اختلاف فی مابین کارفرمایان و پیمانکاران و مھندسان مشاور و ھمچنین قراردادھای مربوط و دستمزد تعیین و کنترل صورت وضعیت برای کلیه رشتھ ھا، بر مبنای مبلغ قرارداد طبق ماده ١١ این تعرفه به اضافه صد درصد می باشد.

تبصره۴ـ دستمزد تعیین علل و مسببین و تعیین خسارت برای کلیه رشتھ ھا بر مبنای میزان خسارت تعیین شده طبق ماده ١١ این تعرفه به اضافه پنجاه درصد می باشد.

تبصره۵ ـ تشخیص تخلف از مفاد قرارداد و یا رسیدگی به تأخیر قرارداد در ھر مورد طبق ماده ١١ این تعرفه به اضافه پنجاه درصد می باشد.

تبصره۶ ـ حق الزحمه ارزیابی قطعات یدکی،کالا و لوازم مستعمل، فرآوردھ ھای غذایی و دارویی و بھداشتی، کلیه ضایعات، ابزارآلات، ماشین آلات صنعتی و تجھیزات برقی و مکانیکی، اجزای ریز الکترونیک و مخابرات، در ھر کار ارجاعی بصورت مستقل و یکجا طبق ماده ١١ این تعرفه به اضافه پنجاه درصد می باشد.

تبصره٧ـ در مواردی که موضوع کارشناسی توسط چند کارشناس رسمی از یک رشته کارشناسی انجام شود، از دستمزد ھر کارشناس مبلغ سی درصد کسر می گردد.

ماده١٢ـ در صورتی که رسیدگی به مستندات و مدارک مربوط به کارشناسی به زبان خارجی باشد علاوه بر تعرفه قانونی در ھر رشته، ھزینه ترجمه رسمی براساس آیین نامه تعرفه مترجمین رسمی اضافه می شود.

ماده١٣ـ دستمزد تعیین اجاره بھاء، برای کلیه رشته ھا جھت ھر واحد یا مجموعه مستقل تا اجاره ماھیانه پانزده میلیون ریال، مقطوعاً ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال و از پانزده میلیون و یک ریال تا پنجاه میلیون ریال، ده درصد و از پنجاه میلیون و یک ریال تا یکصد میلیون ریال ۵ درصد، از یکصد میلیون ریال به بالا، دو درصد اضافه خواھد شد و حداکثر سیصد میلیون ریال می باشد. ضمناً دستمزد تعیین اجرت المثل یا اجور گذشته بر مبنای این ماده باضافه ٢۵ درصد خواھد بود.

ماده١۴ـ حق الزحمه تفسیر عکس ھای ھوائی و ماھواره ای ارائه شده برای ھر پلاک ثبتی و تعیین موقعیت ثبتی آن در عکس ھای مزبور مقطوعاً مبلغ ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال است و برای تفسیر عکس ھای مذکور مربوط به سالھای گذشته، به ازای ھر سال تصویر و عکس اظھارنظر شده مبلغ پانصد ھزار ریال اضافه خواھد شد. ھمچنین، برای پلاک ھای متعدد متصل به ھم به ازاء ھر پلاک اضافی چھل درصد به حق الزحمه این ردیف اضافه خواھد شد.

فصل دوم ـ تعرفه دستمزد کارشناسی

گروه١ـ مھندسی آب و معادن شامل رشته ھای: (آب، مواد، معادن)

رشته مھندسی آب:

ماده١۵ـ دستمزد اندازه گیری آب و حقابه ھا بشرح ذیل است:

١ـ تا ۵٠ لیتر در ثانیه، مقطوعاً ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال ؛

٢ـ مازاد بر ۵٠ لیتر در ثانیه تا ١٠٠٠ لیتر در ثانیه به ازاء ھر لیتر ٢٠٠٠ ریال؛

٣ـ از ١٠٠٠ لیتر به بالا به ازاء ھر لیتر در ثانیه، ٨٠٠ ریال و حداکثر دستمزد ٣۵ میلیون ریال می باشد.

ماده١۶ـ دستمزد تعیین کیفیت شیمیایی و آلودگی آب با توجه به مسائل زیست محیطی در ھر مورد ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال می باشد.

ماده١٧ـ دستمزد بررسی فنی و تعیین مشخصات سفرھ ھای سطحی و زیرزمینی آب از ھر لحاظ مقطوعاً ۸.۰۰۰.۰۰۰ ریال است.

تبصره ـ در صورتی که انجام کارشناسی مستلزم عملیات نقشه برداری باشد، دستمزد آن طبق تعرفه مربوط پرداخت خواھد شد.

ماده١٨ـ دستمزد ارزیابی قنوات، چاه ھا و منصوبات آن، شبکھ ھای آبیاری و زھکشی آب و فاضلاب مطابق ماده ١١ این تعرفه خواھد بود.

ماده١٩ـ تعیین نوع و بررسی کیفیت حفاری چاھھا و قنوات و بھسازی چشمه ھا، مقطوعاً ۷.۰۰۰.۰۰۰ ریال است.

ماده٢٠ـ دستمزد رسیدگی به اختلاف مربوط به حریم و بستر رودخانھ ھا و کانال ھا و انھار به شرح زیر تعیین میگردد:

١ـ تعیین حریم کانالھا و انھار تا عرض بستر ١٢ متر از قرار ھر کیلومتر ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداقل ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداکثر ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال؛

٢ـ حریم رودخانه وکانالھای با عرض بیش از ١٢ متر، از قرار ھر کیلومتر ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداکثر ۵٠ میلیون ریال.

ماده٢١ـ دستمزد رسیدگی به وضع پس آب ھا به لحاظ تشخیص بار آلودگی بر حسب کمیت و کیفیت مقطوعاً ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال است.

رشته فلزات و معادن:

ماده٢٢ـ

١ـ تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی رشته فلزات در ارزیابیھا طبق ماده ١١ این تعرفه در مورد ملاک و مشخصات کیفی و عملکردی تشخیص، حداقل ١٠ میلیون ریال و حداکثر ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال خواھد بود.

٢ـ تعرفه دستمزد کارشناسان رشته معادن مربوط به ارزیابی ذخائر معدنی(احتمالی ـ ممکن ـ قطعی) طبق ماده ١١ این تعرفه خواھد بود. در معادن زیرزمینی معادل سی و پنج درصد به تعرفه مربوطه اضافه خواھد شد.

٣ـ در صورتی که انجام بررسی ھای کارشناسی در معادن منتج به ارزیابی نگردد، حق الزحمه کارشناسی بر اساس ماده ٩ این تعرفه قابل پرداخت خواھد بود.

گروه٢ـ اموال منقول شامل رشته ھای:

(آثار ھنری و اشیاء نفیسه و کتب خطی ـ اشیاء عتیقه و احجار کریمه، ساعت و جواھرات، فرش، لوازم خانگی و اداری)

ماده٢٣ـ دستمزد کارشناسی رشته ھای فوق مطابق ماده ١١ این تعرفه و رشته لوازم خانگی و اداری ٢٠ درصد اضافه می باشد.

گروه٣ـ امور پزشکی و غذایی شامل رشته ھای:

(پزشکی، داروسازی و سم شناسی، مواد غذایی و مسمومیتھای ناشی از آن)

ماده٢۴ـ دستمزد کارشناسی رشته ھای فوق، برحسب اھمیت و حساسیت و پیچیدگی موضوع و با توجه به کمیت و کیفیت کار مطابق ماده ٩ این تعرفه با پیشنھاد کارشناس و موافقت مرجع ارجاع کننده، حداقـل ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداکثر ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در ھر مورد می باشد و در مورد ارزیابی ھا مطابق ماده ١١ این تعرفه محاسبه می شود.

تبصره ـ کلیه ھزینه ھای آزمایشگاھی، نمونه برداری (بیوپسی)، رادیوگرافی و نظائر آن به عھده متقاضی می باشد.

گروه۴ـ امور مالی شامل رشته ھای:

(حسابداری و حسابرسی ـ امور بازرگانی ـ تعیین نفقه و بیمه ـ امور سرمایه گذاری پولی و اعتباری ـ آمار)

رشته حسابداری و حسابرسی:

ماده٢۵ـ دستمزد کارشناسی در امور حسابرسی نسبت به جمع ارقام حسابھای مورد رسیدگی طبق ماده ١١ این تعرفه به اضافه پنجاه درصد خواھد بود.

ماده٢۶ـ دستمزد کارشناسی امور ذیل بر اساس ماده ١١ این تعرفه خواھد بود:

١ـ ارزش سھام و سھم الشرکه، با توجه به مجموع دارائی ھای جاری و بدھی ھا و ذخائر رسیدگی شده به اضافه قیمت تمام شده دفتری دارائی ھای ثابت؛

٢ـ رسیدگی و حسابرسی ترازنامه و حساب سود و زیان و امور توقف و ورشکستگی؛

٣ـ تعیین قیمت تمام شده کالاھا با توجه به ارقام تشکیل دھنده قیمت تمام شده.

رشته امور بازرگانی:

ماده٢٧ـ دستمزد کارشناسان رشته بازرگانی در مورد ارزیابی طبق ماده ١١ این تعرفه است و در سایر موارد حداقل ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداکثر ۴۰.۰۰۰.۰۰ ریال است.

رشته تعیین نفقه:

ماده٢٨ـ تعیین دستمزد نفقه جاریه زوجه و اقارب در ھر مورد حداقل ۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداکثر ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال است.

رشته سرمایه گذاری پولی و اعتباری و رشته بیمه:

ماده٢٩ـ دستمزد رشته ھای فوق در مورد ارزیابی ھا، مطابق ماده ١١ و در سایر موارد طبق ماده ٩ این تعرفه و حداقل ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداکثر ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال می باشد.

رشته آمار:

ماده٣٠ـ تعیین دستمزد رشته آمار با توافق مقام ارجاع کننده در ھر مورد حداقل ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداکثر ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال است.

گروه۵ ـ امور وسائط نقلیه شامل رشته ھای:

(امور حمل و نقل [ترابری] امور وسائط نقلیه ھوایی، دریایی و غواصی، امور وسائط نقلیه موتوری زمینی و وسائط نقلیه ریلی)

ماده٣١ـ دستمزد کارشناسی وسائط نقلیه موتوری زمینی به شرح ذیل است:

١ـ رسیدگی به اصالت خودرو ۲.۵۰۰.۰۰۰ ریال.

٢ـ رسیدگی به تصادفات ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال.

٣ـ اظھار نظر فنی تعیین تناژ و مدل ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال

ماده٣٢ـ تعرفه دستمزد وسائط نقلیه دریایی و غواصی و رشته امور حمل و نقل:

١ـ برای دعاوی مربوط به حمل و نقل (مسئولیت صادر کننده اسناد حمل) با توجه به مبلغ خواسته، مطابق ماده ١١ این تعرفه است.

٢ـ تعیین ارزش وسائط نقلیه آبی بر اساس ماده ١١ این تعرفه است.

٣ـ تعیین علت در تصادم دریایی یا تصادم در آبھای داخلی بشرح ذیل می باشد:

الف ـ در صورت تصادم بین قایقھای تفریحی و مسافربری در آبھای داخلی: در ھر مورد ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال.

ب ـ در صورت تصادم بین دو یا چند فروند شناور در دریا:

برای شناورھای با ظرفیت بار کمتر از ۵٠٠ تن (ظرفیت ناخالص یا GT ) ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در ھر مورد؛

برای شناورھای با ظرفیت بار بالاتر از ۵٠٠ تن (ظرفیت ناخالص یا GT ) ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در ھر مورد.

تبصره ـ در صورتی که تصادم بین دو یا چند شناور با ظرفیتھای متفاوت باشد، ظرفیت بالاتر مبنای تعیین حق الزحمه می باشد.

۴ـ در مورد غواصی و عملیات زیر آبی، ماده ٩ این تعرفه ملاک عمل خواھد بود.

تبصره ـ دستمزد تعیین خسارت و ارزیابی ھای وسائل نقلیه ھوائی، ریلی و زمینی برابر ماده ١١ این تعرفه خواھد بود.

گروه۶ ـ راه و ساختمان و نقشه برداری شامل رشته ھای:

(راه و ساختمان ـ معماری داخلی و تزئینات ـ مھندسی ترافیک ـ برنامه ریزی شھری ـ مھندسی محیط زیست ـ امور ثبتی ـ ابنیه و آثار باستانی ـ نقشه برداری ـ اطلاعات مکانی)

رشته راه و ساختمان:

ماده٣٣ـ دستمزد ارزیابی اراضی غیر مزروعی و ابنیه و مصالح ساختمانی و تعیین حقوق کسب و پیشه و تجارت و سرقفلی مطابق ماده ١١ و امور معماری داخلی و تزئینات طبق ماده ٩ این تعرفه تعیین می شود .

ماده٣۴ـ دستمزد تطبیق نقشھ ھای معماری یا سازه با وضعیت محل و بنا:

برای ھر متر مربع مساحت زیربنا ۱۰.۰۰۰ ریال و حداقل ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداکثر ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال است.

ماده٣۵ـ دستمزد تطبیق مشخصات قراردادی ساختمان ھا با وضعیت محل و بنا برای ھر متر مربع مساحت زیر بنا ۱۰.۰۰۰ ریال و حداقل ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداکثر ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال است.

ماده٣۶ـ دستمزد تھیه نقشه ھای معماری و سازه یا گزارش فنی استحکام بنای ساختمان ھای موجود در صورت ضرورت و دستور مرجع قضایی بشرح زیر می باشد:

١ـ معماری کلی ھر متر مربع ۸.۰۰۰ ریال و حداقل ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداکثر ۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ؛

٢ـ سازه ھر مترمربع ۱۰.۰۰۰ ریال و حداقل ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداکثر ۸۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ؛

٣ـ گزارش فنی استحکام بنا ھر مترمربع ۸.۰۰۰ و حداقل ۴.۰۰۰.۰۰۰ و حداکثر ۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال.

ماده٣٧ـ دستمزد افراز و قطعه بندی مستلزم تھیه نقشه دقیق قطعات افرازی و صورت ارزیابی آنھا، طرح قطعات مفروزه بطور واضح و روشن بشرح زیر است:

١ـ دستمزد افراز املاک و مستغلات و تقسیم ترکه براساس ماده ١١ این تعرفه به اضافه بیست درصد ؛

٢ـ در صورتیکه نقشه ملک مورد افراز تھیه نشده باشد، ھزینه نقشه براساس تعرفه نقشه برداری مربوط علاوه بر دستمزد ردیف ١ محاسبه می شود.

تبصره ـ در مواردی که واحدھای ساختمانی با ھر نوع کاربری که بصورت آپارتمان، طبقه یا بلوک مجزا ھستند ھمانند باشند، طبقه یا بلوک اول به میزان مقرر در این ماده و مواد ٣۴ الی ٣۶ این تعرفه محاسبه و برای بقیه طبقات و یا ھر بلوک مشابه فقط ده درصد دستمزد مربوط پرداخت خواھد شد.

ماده٣٨ـ دستمزد تشخیص زمین مسبوق به احیاء از نظر ساختمانی تا مساحت ١٠٠٠ مترمربع ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال و برای ھر یک ھزار مترمربع مـازاد، مبلـغ ۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال اضافـه می گردد.

رشته نقشه برداری، امور ثبتی و اطلاعات مکانی:

ماده ٣٩ ـ پیاده کردن محدوده پلاک ثبتی در نقشه و عکس ھوایی:

١ـ اگر گذربند مشخص باشد:

تا ١٠٠٠ مترمربع مقطوعاً ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال و نسبت به مازاد تا ١٠ ھکتار ھر مترمربع ۴٠٠ ریال و از ١٠ ھکتار به بالا نسبت به مازاد ھر مترمربع ٢٠٠ ریال و حداکثر  ۸۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال.

٢ـ اگر گذربند مشخص نباشد:

تا ١٠٠٠ مترمربع مقطوعاً ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و نسبت به مازاد تا ١٠ ھکتار ھر متر مربع ۴٠٠ ریال و از ده ھکتار به بالا نسبت به مازاد ھر مترمربع ٢٠٠ ریال و حداکثر ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال.

تبصره ـ در صورتیکه نیاز به تعیین مشخصات جغرافیائی ملک باشد، بازاء ھر نقطه مشخصات جغرافیائی ۵۰۰.۰۰۰ ریال اضافه می شود.

ماده۴٠ـ حق الزحمه نقشه برداری اراضی و تھیه پروفیل و غیره بر مبنای بند ٢ ماده٣٩ این تعرفه و حداکثر ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال است.

ماده ۴١ـ حق الزحمه مطالعه پرونده ثبتی و تعیین محل پلاک مورد نظر در املاک تا ١٠٠٠ مترمربع، حداقل ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال و نسبت به مـازاد تا ۵٠٠٠ متـرمربـع برای ھـر متـرمربـع ١۵٠٠ ریال و از ۵٠٠٠ مترمربع تا ۵٠٠٠٠ مترمربع نسبت به مازاد برای ھر مترمربع ٨٠٠ ریال و از ۵٠٠٠٠ مترمربع به بالا نسبت به مازاد برای ھر مترمربع ۴٠٠ ریال و حداکثر ۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال است.

ماده۴٢ـ دستمزد نقشھ برداری و تھیه نقشه موقعیت قنوات و مسیر انھار و کانالھا و رودخانه ھا با مقیاس ١/١٠٠٠ به صورت پیمایش با تعیین محل چاه ھا، حداقل ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال است و حداکثر طبق ماده ٩ این تعرفه است.

ماده۴٣ـ دستمزد تشخیص حدود ثبتی و رسیدگی به اختلاف املاک خارج از محدوده شھرھا:

١ـ دستمزد مطالعه پرونده ثبتی و پیاده نمودن پلاک مورد نظر و تشخیص حدود آن در املاک مزروعی تا یک ھکتار حداقل ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال است.

٢ـ در مواردی که مساحت ملک بیش از یک ھکتار باشد، به ازاء ھر ھکتار مازاد، بیست درصد به دستمزد اضافه می شود و حداکثر بیست میلیون ریال می باشد.

ماده۴۴ـ دستمزد کارشناسی رشته برنامه ریزی شھری:

١ـ حق الزحمه کارشناسی برنامه ریزی شھری در زمینه بررسی انطباق طرح ھای تفکیک اراضی شھری با ضوابط و مقررات شھرسازی

به شرح زیر است:

١ـ ١ـ طرح تفکیک با دو قطعه زمین، مبلغ ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال ؛

١ـ ٢ـ طرح تفکیک با ٣ تا ١٠ قطعه زمین، مبلغ ۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال به ازاء ھر قطعه مازاد بر ٢ قطعه ؛

١ـ ٣ـ طرح تفکیک با بیش از ١٠ قطعه زمین، مبلغ ۶۰۰.۰۰۰ ریال به ازاء ھرقطعه مازاد بر١٠ قطعه.

٢ـ حق الزحمه برنامه ریزی شھری در زمینه بررسی انطباق کاربری اراضی شھری با طرح ھای توسعه شھری به شرح زیر می باشد:

٢ـ ١ـ کاربری یک یا دو قطعه زمین مجاور با یکدیگر مبلغ ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ؛

٢ـ ٢ـ کاربری ٣ تا ١٠ قطعه زمین مجاور با ھم، مبلغ ۱.۵۰۰.۰۰۰ ریال به ازاء ھر قطعه مازاد بر ٢ قطعه ؛

٢ـ ٣ـ کاربری بیش از ١٠ قطعه زمین مجاور با ھم، مبلغ ۶۰۰.۰۰۰ ریال به ازاء ھر قطعه مازاد بر ١٠ قطعه.

٣ـ حق الزحمه برنامه ریزی شھری در زمینه بررسی انطباق شھری ساختمان ھا به ضوابط و مقررات شھرسازی به شرح زیر می باشد:

٣ـ ١ـ ساختمان با یک یا دو واحد قابل تفکیک، مبلغ ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ؛

٣ـ ٢ـ ساختمان با ٣ تا ١٠ واحد قابل تفکیک، مبلغ ۱.۵۰۰.۰۰۰ ریال به ازاء ھر واحد مازاد بر ٢ واحد ؛

٣ـ ٣ـ ساختمان با بیش از ١٠ واحد قابل تفکیک، مبلغ ۶۰۰.۰۰۰ ریال به ازاء ھر واحد مازاد بر١٠ واحد.

تبصره ـ دستمزد سایر رشته ھای زیر گروه ۶ طبق ماده ٩ این تعرفه خواھد بود.

گروه٧ـ صنعت و فن شامل رشته ھای:

(الکتروشیمی، و پتروشیمی و فرآورده ھای شیمیایی، امـور انـرژی ھستـه ای، برق، الکترونیک و مخابرات ـ برق، ماشین و تأسیسات کارخانجات ـ تأسیسات ساختمانی ـ کامپیوتر (رایانه) و فناوری اطلاعات[IT ,ICT [ ـ صنایع گاز و گازرسانی ـ صنایع نفت ـ صنایع ھوائی و فضائی ـ مھندسی پزشکی [لوازم و تجھیزات پزشکی] ـ نساجی و رنگرزی)

ماده۴۵ـ دستمزد کارشناسی و ارزیابی رشته ھای فوق براساس ماده ١١ این تعرفه و تبصره ھای ذیل آن خواھد بود.

تبصره١ـ دستمزد تعیین مشخصات فنی ماشین آلات تولیدی و صنعتی و استھلاکات آنھا و تعیین عمر مفید باقیمانده آنھا معادل ۴٠ درصد حق الزحمه ارزیابی مندرج در ماده ١١ این تعرفه میباشد.

تبصره٢ـ حق الزحمه کارشناسی نرم افزار کامپیوتر، مطابق ماده ١١ این تعرفه به اضافه ۵٠ درصد خواھد بود.

گروه٨ ـ فنون ھنری شامل رشته ھای:

(امور ورزشی ـ تألیفات ـ تمبر ـ تشخیص اصالت خط، امضاء و اثر انگشت ـ چاپ و چاپخانه ـ طراحی و گرافیک ـ ھنرھای نمایشی، امور سینمایی و عکاسی)

ماده۴۶ـ دستمزد کارشناسی رشته تشخیص اصالت خط و امضاء و اثر انگشت در پرونده ھای غیر مالی و در ھر مورد بررسی (ھر مستند) حداقل ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال است. در صورتیکه کم و کیف کار ایجاب نماید با پیشنھاد کارشناس و توافق مراجع ارجاع کننده کارشناسی، حداکثر ۳۰.۰۰۰.۰۰ ریال تعیین می گردد.

تبصره ـ دستمزد کارشناسی رشته ھای فوق در پرونده ھای مالی مطابق ماده ١١ این تعرفه محاسبه می گردد و حداکثر پنجاه میلیون ریال می باشد.

ماده۴٧ـ دستمزد کارشناسی مربوط به عکاسی و امور سینمایی و تئاتر و شعر و سرود و چاپ و چاپخانه به شرح ذیل می باشد:

الف ـ دستمزد کارشناسی مسائل فنی عکس و فیلم و اختلاف رنگھا، شرایط نوری، کمپوزیسیون(ترکیب بندی)، پرسپکتیو، ظھور و چاپ حداقل ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداکثر ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در ھر مورد با توافق مقام ارجاع کننده.

ب ـ امور مربوط به فیلم برداری و سینما:

دستمزد رسیدگی به موارد اختلاف فیمابین کارفرمایان و تھیه کنندگان اعم از نویسنده،کارگردان، تصویربردار، تدوین کننده، لابراتوار و صدابردار به شرح زیر است:

١ـ برنامه ھای کوتاه مدت و مستند اعم از فیلم و یا ویدئو و برنامھ ھای انیمیشن حداقل ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال ؛

٢ـ برنامه ھای بلند مدت سینمایی بیشتر از یک ساعت، برحسب مدت فیلم وحداکثر ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال .

پ ـ دستمزد ارزیابی فیلم، وسایل و لوازم عکاسی و فیلمبرداری و سینما و ویدئو مطابق ماده ١١ این تعرفه محاسبه خواھد شد.

ت ـ ھزینه ھای مربوط به آزمایشگاه ـ استفاده از لوازم مونتاژ، دستگاه ھای نمایش جھت بازدید فیلم و تصاویر تابع ماده ٩ این تعرفه خواھد بود.

ث ـ دستمزد کارشناس در امور ورزشی بدون موارد جرح یا فوتی برای ھر مورد ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال و برای موارد فوتی و یا جرحی حداکثر ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال با نظر مرجع مربوطه وعنداللزوم طبق ماده ٩ این تعرفه خواھد بود.

ج ـ دستمزد کارشناسی رشته چاپ و چاپخانه در ھر مورد حداقل ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداکثر ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و در موارد اختلافات مالی ارجاعی دادگاه ھا، طبق ماده ٩ این تعرفه می باشد.

چ ـ دستمزد کارشناسی رشته طراحی و گرافیک در ھر مورد بررسی حداقل ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال و در پروندھ ھای مالی و اختلافی مطابق ماده ١١ و تبصره ھای آن و در سایر موارد مطابق

ماده ٩ این تعرفه محاسبه می گردد.

گروه٩ـ کشاورزی و منابع طبیعی شامل رشته ھای:

آبزیان و شیلات، دامپروری و دامپزشکی، صنایع چوب،کشاورزی و منابع طبیعی، گیاه پزشکی، محصولات دامی (پوست، چرم ـ سالامبور و روده)، محیط زیست طبیعی

ماده۴٨ـ دستمزد ارزیابی ھای رشته ھای فوق مطابق ماده ١١ این تعرفه محاسبه خواھد شد.

ماده۴٩ـ دستمزد ھزینه تعیین حق آبادانی و حق ریشه و زراعت و نسق زارعانه و تعیین ھزینه احیاء و اصلاح و تسطیح زمینھای کشاورزی و باغات و حق غارسی طبق ماده ١١ این تعرفه می باشد.

ماده۵٠ ـ دستمزد نمونه برداری به منظور تعیین کیفیت و طبقه بندی محصولات زراعی، باغی، دامی، آبزیان، خوراک دام، مکمل و داروھای مصرفی دامی با توافق طبق ماده ٩ این تعرفه تعیین می شود.

ماده۵١ ـ دستمزد تشخیص اراضی (دایر و بایر و موات) تا مساحت ١٠٠٠ مترمربع، ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال و برای ھر ھزار مترمربع مازاد ده درصد و بالاتر از یک ھکتار، سه درصد به دستمزد فوق اضافه می گردد.

ماده۵٢ ـ دستمزد افراز املاک کشاورزی براساس ماده ١١ این تعرفه به اضافه بیست درصد خواھد بود.

تبصره ـ در صورتی که انجام امر کارشناسی مستلزم تھیه نقشه باشد، دستمزد نقشه برداری بر طبق تعرفه مربوط محاسبه خواھد شد.

ماده۵٣ ـ دستمزد ارزیابی تجھیزات مرتبط و مواد اولیه و محصولات و فرآوردھ ھای کشاورزی و دامی و جنگلی و شیلات و زنبورداری و غیره موجود در انبارھا بر اساس ماده ١١ این تعرفه محاسبه خواھد شد.

گروه١٠ـ خدمات اداری و عمومی

امور آموزشی، امور اداری و استخدامی ـ امور خبرنگاری و روزنامه نگاری ـ امورگمرکی ـ ایرانگردی و جھانگردی ـ ثبت شرکتھا، علائم تجاری و اختراعات ـ زبانھای خارجی ـ کتاب و کتابداری

ماده۵۴ ـ دستمزد کارشناسی در مورد کلیه رشته ھای فوق با توجه به کم و کیف کار در ھر مورد حداقل ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال و بیش از آن طبق ماده ٩ این تعرفه با پیشنھاد کارشناس و تأیید مقام ارجاع کننده خواھد بود. در موارد ارزیابی و تعیین خسارت طبق ماده ١١ این تعرفه عمل خواھد شد.

گروه ١١ـ ایمنی و حوادث شامل رشته ھای:

(امور آتش سوزی و آتش نشانی ـ امور اسلحه و مھمات ـ امنیت عمومی ـ حوادث ناشی از کار ـ مواد محترقه و منفجره [ ناریه ])

ماده۵۵ ـ دستمزد کلیه رشتھ ھای فوق با توجه به کم و کیف کار در ھر مورد حداقل ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال و بیش از آن طبق ماده ٩ این تعرفه با پیشنھاد کارشناس و تأیید مقام ارجاع کننده خواھد بود.

گروه١٢ـ بیو و نانو تکنولوژی

تبصره ـ حق الزحمه کارشناسان این گروه طبق ماده ٩ این تعرفه تعیین می گردد.

ماده۵۶ ـ اعلام نظر نسبت به موارد اختلاف در نحوه محاسبه دستمزد، حسب مورد با کانون ذیربط یا مرکز و تفسیر مواد تعرفه حسب مورد به عھده شورای عالی کارشناسان و مرکز می باشد.

ماده۵٧ ـ کلیه ضوابط و مقررات مندرج در این تعرفه از سوی کارشناسان رسمی عضو مرکز یا کانونھا و دستگاھ ھا اعم از وزارتخانه ھا مؤسسات دولتی، شرکت ھای دولتی، نھادھای عمومی غیردولتی، بانکھا، مؤسسات اعتباری و سایر شرکتھا و دستگاه ھای دولتی که شمول قانون بر آنھا مستلزم ذکر نام می باشد، لازم الرعایه است.

ماده۵٨ ـ این تعرفه با ۵٨ ماده و ٢٧ تبصره جایگزین تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری، مصوب ١٣٩٢/٠٧/٣٠ است و در تاریخ ١٢/٢۵//١٣٩٨ به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید و ١۵ روز پس از انتشار در روزنامه رسمی لازم الاجرا است. مقررات مغایر لغو می گردد.

رئیس قوه قضاییه ـ سیدابراھیم رییسی




برای مشاوره رایگان در حوزه کارشناسی املاک و اموال منقول با شماره‌های زیر تماس بگیرید!


09121318598  |  09127314858


ادامه مطلب

کارشناسی مرضی الطرفین و تعیین قیمت دقیق، عادلانه و به روز املاک جهت قراردادهای خرید، فروش، مشارکت در ساخت، تقسیم مابین شرکا و...


مورد وثوق بودن و رعایت شرط بی‌طرفی برای طرفین قرارداد ( خریدار و فروشنده ) جهت ارزیابی  و اعلام قیمت واقعی ، عادلانه و به روز و همچنین جلوگیری از اختلافات و سوء تفاهمات در آینده مهمترین شرط است که توسط کارشناس رسمی دادگستری صورت می پذیرد.

برای مشاهده کامل مطلب به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

به چه کسی کارشناس رسمی می‌گویند؟

کارشناس دادگستری دو نوع می باشند : رسمی یا غیر رسمی.

کارشناس رسمی دادگستری به این معناست که فرد علاوه بر دارابودن تخصص لازم، پروانه کارشناسی را نیز دارا می باشد و کارشناس دادگستری غیر رسمی کارشناسی است که تخصص لازم را داشته ولی پروانه کارشناسی ندارد و در مواردی که کارشناس رسمی حضور نداشته باشد، دادگاه ها یا مقامات دارای صلاحیت، آنها را برای امر کارشناسی انتخاب می کنند.


ادامه مطلب

دستگاه U.P.S چیست و چه کاربردی دارد؟
یو پی اس چیست؟ / Uninterruptible Power Supply یا به عبارت مختصر  یو پی اس  (UPS)، به معنای منبع تغذیه بدون وقفه است. UPS  یک منبع تغذیه الکترونیکی است که کارعمده آن، تامین توان مورد نیاز بار مصرفی بدون وقفه می‌باشد.به عبارت دیگر  UPS به عنوان منبع توان بدون وقفه با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری، برق مورد نیاز تجهیزات مصرف کننده را تامین می‌نماید.  سیستم یو پی اس بین برق شهری و دستگاه مصرف کننده قرار میگیرد که اضافه بر تنظیم برق شبکه و تثبیت آن مانع از نفوذ نویز و اختلالات شبکه به تجهیزات حساس مصرف کننده می‌شود.
برای مشاهده کامل مطلب به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

سوال آزمون کارشناس رسمی راه و ساختمان سال ۱۳۶۸/۱۲/۱۹


آزمایش اسلامپ چیست و چه کسی (ناظر یا آزمایشگاه) حد آن را تعیین می‌کند



🏴طبق مبحث نهم مقررات ملی ساختمان:

آزمایش اسلامپ یکی از آزمایش‌های تعیین روانی بتن می‌باشد، که میزان افت مخروط ناقص به ارتفاع و...

برای مشاهده کامل مطلب به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

سوال آزمون کارشناس رسمی راه و ساختمان سال ۱۳۶۸/۱۲/۱۹

✔تا چه درجه‌ حرارتی می‌توان بتن‌ریزی کرد(بدون کاربرد ضدیخ)❔
🏴طبق مبحث نهم مقررات ملی ساختمان:
بتن‌ریزی در حالت عادی در دمای متوسط هوا در شبانه‌روز بیش از +۵ درجه سلسیوس مجاز است. دمای پایین‌تر از دمای فوق به هوای سرد تلقی شده و ...

برای مشاهده کامل مطلب به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

تا حالا دقت کردین چه فرقی بین حراجی و مزایده وجود داره؟


در قانون تجارت خیلی به زبون ساده تفاوت بین حراجی و مزایده بیان شده...

در بند 5 قانون تجارت مصوب سال 1311 گفته شده:

حراج و مزایده بطور کلی یک معنا هستند و عبارتنداز فروش مال به بالاترین قیمت که تفاوت‌های زیر رو دارن:

1-حراج اصولا قیمت پایه نداره (البته می‌توان برای آن قیمت پایه قرار داد) ولی در مزایده حتما توسط کارشناس قیمت پایه گذاشته میشه...


برای مشاهده کامل مطلب به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

چت باکس

درباره ما

ارائه خدمات کارشناسی رسمی دادگستری راه و ساختمان و اموال منقول (لوازم خانگی و اداری)  در استان تهران 

ارائه خدمات مشاوره حقوقی و کارشناسی به پیمانکاران و شرکت‌های تجاری و داوری مدنی و قراردادهای تجاری بین المللی

کد شامد: 1-1-772905-65-0-1

کد شامد: 1-1-772905-65-0-2

نظرسنجی

از قالب و گرافیک سایت چه مقدار رضایت دارید؟